|
De ETIQUETTE volgens
Oldtimer en Victorian Dance Club
BONNIE BLUE
(Overgenomen met toestemming van het bestuur BONNIE BLUE)
Introduction
De meeste onder ons denken dat
etiquette niets meer is dan een steriel, verouderd protocol. We neigen ernaar om
etiquette in verband te brengen met een stijve code van koude ceremoniële vormen
en beleefdheden die aanvaard worden als correct en net. Toegegeven, er zit enige
waarheid in deze visie, zeker wanneer men gebruiken en protocols handhaaft die
ons heden vreemd zijn. Toch reikt etiquette verder dan het kleine bereik van
vreemde gebruiken en manieren om sociale interactie op een correcte wijze te
ondergaan. Wanneer men de etiquette begrijpt, zal men voorbereid zijn om op de
juiste wijze te handelen bij elke mogelijke sociale situatie. Men zal zich
evenwichtig en zelfzeker voelen.
In de vroegere etiquette kwamen dingen voor die men vandaag de dag affronterend
zou vinden gezien de grote sociale verschillen tussen de geslachten.
Sociale regels waren gebaseerd op beheersing en de controle over taalgebruik en
acties. Ze waren ook gebaseerd op het sentimentele, en de traditionele regels
van de ‘vrouw aan de haard’, kinderen werden aanzien als kleine volwassenen en
mannen als zijnde de kracht en de leiding van het gezin.
Het gebruik van etiquette was gefundeerd in een romantische kijk op het leven
zoals gebracht in de werken van Sir Walter Scott (veel populairder en cultureel
dieper verankert in het zuiden dan in het noorden).
Reenacting vereist niet dat iemand zich perfect weet te gedragen naar de
etiquettenormen van 19e eeuw. Doch, dit kleine werk is geen
samenvatting van het grote aantal bestaande handboeken in etiquette, maar een
basis die zich beperkt tot de meest voorkomende situaties; situaties waarin het
de algemene indruk ten goede komt wanneer men de correcte respons, gebruikt
tijdens deze periode, kent.
Public Manners
De heersende houding van de 19e
eeuw was dat de dames delikaat waren en bescherming van de man en de gemeenschap
nodig hadden.
Terwijl een mannelijke vriend zijn aanwezigheid bekend kon maken aan een dame,
was het de verantwoordelijkheid van de ‘lady’ om een ‘gentleman’ te erkennen of
hem te betrekken in het gesprek. Hierdoor had zij het recht om hem links te
laten liggen indien zij dat wenste. Wanneer zij zich wenste te engageren in een
sociale interaktie met hem, kon zij dit aangeven, door met een knikje van haar
hoofd, haar erkenning te tonen en hem aan te moedigen haar kort toe te spreken.
Andere manieren om de man duidelijk te maken dat zij een sociale interactie met
hem wil is het luidop uitspreken van zijn naam, of haar pas vertragen om hem te
ontmoeten. Hierna was het de man toegestaan om haar aan te spreken, doch weinig
meer. De straat was geen plaats voor een ‘lady’, noch een ‘gentleman’ om te
blijven staan en een praatje te slaan. Men diende zich van het gangpad te
verwijderen of langzaam verder te wandelen om zodoende geen hindernis voor
anderen te worden.
Een inbreuk op de etiquetteregels kan af en toe verwacht worden. Niet elke man
(of vrouw) is van “gegoede” afkomst. Soms is een inbreuk zelfs een noodzaak en
wordt deze ook getolereerd. Als een men bijvoorbeeld de weg moet vragen, wordt
hij gepardoneerd voor zijn inbreuk op de etiquette. Hij dient natuurlijk eerst
te kijken of er geen andere mannen zijn die hem die inlichtingen kunnen
verschaffen, alvorens zijn vraag te richten aan een dame.
Het is een ‘gentleman’ toegestaan om, na de goedkeuring van een dame, haar te
begeleiden voor zolang zij dat goed vindt. De ‘lady’ daarentegen kan steeds een
excuus verzinnen om haar mannelijk gezelschap te laten weten dat zijn presence
niet (meer) gewenst is. Zulk een opmerking moet volstaan voor de man om te weten
dat hij de dame moet verlaten. Zolang de man de ‘lady’ vergezeld, dient hij zijn
snelheid aan die van haar aan te passen.
Het is de man zijn plicht om de conversatie zo beknopt mogelijk te houden. Hij
mag echter meer uitgebreid vertellen als zij haar toestemming daarvoor geeft.
Het tonen van affectie- zelfs tussen een echtpaar- wordt
aanzien
als een uiting van onbeschaamde vulgariteit.
Wanneer op straat wordt er van
‘gentlemen’ verwacht dat zij handschoenen dragen. Het dragen van handschoenen
beperkt zich echter niet tot de straat, maar ook de kerk en andere formele
aangelegenheden, tenzij de man tijdens een formele gelegenheid eet en/of drinkt.
-
Witte of
crème-kleurige handschoenen worden door ‘gentlemen’ gewoonlijk ‘s avonds
gedragen.
-
Grijs of
andere donkere kleuren worden vooral tijdens de dag gedragen.
Alle ‘gentlemen’ (en jongens)
dienen iedereen van het vrouwelijk geslacht te beschouwen als ‘ladies’ (“women”
wordt gewoonlijk gebruikt voor vrouwen van wie de reputatie twijfelachtig, of
ronduit beschamend, is). Ondanks de reputatie van een ‘lady’ moet opgemerkt
worden dat een echte heer het vrouwelijke geslacht niet als ‘ladies’ bestempeld
omdat ze van het vrouwelijk geslacht zijn; Zij behandelen vrouwen als ‘ladies’
omdat zij simpelweg ‘gentlemen’ zijn.
Een ‘gentleman’ dient op te staan wanneer een dame de kamer binnen komt. In een
grote ruimte met veel volk, dient een heer op te staan wanneer de ‘lady’ in zijn
aanwezigheid komt.
Sta op wanneer zij opstaat.
Bied haar uw stoel aan wanneer geen andere voor handen zijn.
Assisteer een dame met haar stoel wanneer ze gaat zitten of opstaat, vooral aan
tafel waar de stoelen log en zwaar zijn.
Open een deur voor een dame en laat haar voor gaan.
Bij het op een trap naar boven gaan met een dame of dames, moet een heer naast
of voor hen gaan. Zijn taak is om de dame te leiden.
Een ‘lady’ mag nooit verwaarloosd worden. Heren moeten een dame helpen met haar
cape, sjaal, of andere overkleding die zij wenst uit te doen om comfortabel in
de ruimte te kunnen bewegen.
Bied haar aan om drankjes te halen als die voor handen zijn.
Het is onbeleefd om in het openbaar te spugen; vooral in de nabijheid van dames.
Ook het gebruik van tabak, in enige vorm, is te vermijden in de nabijheid van
dames. Tabak kan gebruikt worden in het gezelschap van mannen. Een algemene
regel is dat het zeer onbeleefd is om iemand anders’ snuifdoos te gebruiken,
tenzij dit werd aangeboden.
Uiteraard is vloeken of het discucieren over “ongepaste” of “onbeleefde”
onderwerpen in de nabijheid van dames taboe. Zelfs luid praten is al een sociale
misstap.
Op muren schrijven, op de grond zitten, of dingen op de grond gooien zijn
vulgariteiten.
Geen heer zou erover denken om in een dames kleedkamer te kijken; er binnen gaan
zou onvergeeflijk zijn.
Netheid wordt steeds geapprecieerd. Een oud hemd of callico jurk zijn niet
noodzakelijk vulgair; in wezen is vuil dat wel.
Zelfs het stampen met de voeten tijdens het dansen is een ‘foute zet’.
Echte beleefdheid kost niets, maar het is de belangrijkste eigenschap en
voordeel voor de bezitter ervan. Beleefdheid is natuurlijk een zaak voor een
dame of een heer. Goed gedrag is niet enkel en reflectie van jezelf, maar ook
van je ouders en de opvoeding die je genoten hebt. Van ruwe, groffe,
opdringerige, lastige of luide mensen moet worden aangenomen dat ze uitschot of
Yankees zijn en zo handelen omdat zij niet beter weten.
Nederigheid wordt zelden misbegrepen en is evenmin ergerlijk voor iemand. Hou
altijd eerst rekening met anderen en pas op de laatste plaats met jezelf. De
fundatie voor ‘goede manieren’ ligt in de geest van zelfverloochening ("ladies
first" en "after you" zijn twee uitdrukking om deze basisregel te onthouden).
Oefen bescheidenheid in alle situaties uit. “Waarom; Ik denk dat ik op het
juiste moment op de juiste plaats was”, zou een gepaste reactie zijn op het
horen dat je de Pulitzer Prize hebt gewonnen. “Ik verdien het natuurlijk wel”,
zou worden begrepen als verwaand en arrogant.
Al uw handelingen moeten daarom zo gewoon zijn om een oprechte uitstraling te
verwezenlijken die aanzet tot zelfvertrouwen in het bijzijn van de meest
venerabele personen.
Meeting and Greeting
Others
Het ontmoeten van vreemden heeft een heel eigen
code. Aanbevelingsbrieven waren in die periode met aandacht voor manieren en
beleefdheid zeer gewoon. Zulke brieven zijn ‘certifikaten-van-fatsoenlijkheid’
en dienen als persoonlijke introductie van de drager ervan.
Wanneer men voorgesteld wordt aan iemand die men liever niet kent, is het
acceptabel om een formele buiging voor die persoon te maken; enkel die buiging
is genoeg. Verdere converstatie met die persoon is geen verplichting, de buiging
wel. Hoewel handen geven veel voorkwam in Amerika, was het geen normaal gedrag
voor de goed-gemanierden. Handen geven wordt aanzien als een handeling voor de
lagere klasse.
Bij het kennismaken op bals, waar het eerder de bedoeling is om te dansen dan
zakenrelaties te beginnen of nieuwe vrienden te maken, is het hoogst
ontoepasselijk om handen te geven. De plaats heeft ook een invloed op het al dan
niet geven van handen; hoe meer publiek de plaats waar mensen elkaar ontmoeten
is, hoe minder toepasselijk ze is om handen te geven. Deze handeling wordt
aanzien als veel te persoonlijk om ze achteloos uit te voeren.
In de gegoede kringen wordt aangenomen dat, wanneer een persoon op de correcte
manier word geïntroduceerd in je sociale kring, deze persoon dan beslag kan
leggen op je onverdeelde aandacht. Als de introductie vergezeld gaat van een
peroonlijke aanbeveling (zoals:”Mag ik je mijn vriend voorstellen”), is een meer
persoonlijke erkenning dan een buiging toegestaan. Dit is een situatie waarin
het geven van een hand acceptabel is.
Voor heren die in het gezelschap van een dame wandelen wanneer zij begroet
worden door een vreemdeling, worden de heren verondersteld om de groet te
beantwoorden, zoniet voor zichzelf, dan wel voor de dame. Zelfs wanneer je
ergste vijand jou of de dame in je gezelschap groet, dien je deze te
beantwoorden; het getuigt van slechte gemanierdheid om de erkenning van een
groet te weigeren.
In kleine plaatsen is het de gewoonte om iedereen te begroeten met een lichte
buiging.
Kennismakingen worden niet per definitie gevolgd door het geven van een hand,
dan wel door een lichte buiging.
Wanneer heren andere heren of dames ontmoeten op een openbare plek mogen zij,
zelfs wanneer ze elkaar kennen, elkaar niet aanspreken bij de voornaam.
Wanneer de situatie toch vraagt om elkaar een hand te geven, dient dit te
gebeuren met de handschoenen aan.
Wanneer een heer met een dame op de straat wandelt en ze een ander persoon die
ze kennen naar hen toe zien komen, moet de heer haar de “muur aanbieden”, haar
dus laten lopen aan de kant het verst van de straat.
Als een heer een dame meeneemt voor een wandeling, moet hij haar de rechter arm
aanbieden. Desalniettemin, als de omstandigheden het vereisen, mag ook de
linkerarm aangboden worden. Er word van een heer verwacht dat hij zijn arm een
een gekende dame aanbiedt bij het binnen of buiten gaan van een gebouw of kamer
tijdens sociale gebeurtenissen en wanneer zij over oneffen grond wandelt.
Samengevat: Er wordt van een heer verwacht dat hij zijn arm aanbiedt aan de dame
waarmee hij wandelt wanneer haar veiligheid, comfort of noodzaak het vereist. ‘s
Nachts moet een heer steeds zijn arm aanbieden aan de dame.
Of het nu dag of nacht is, het is zeer onbeleefd en onachtzaam om een dame die
men kent alleen te laten, tenzij met haar permissie.
Er is nogal wat verwarring in de re-enactmentwereld wat betreft het uiten van
een, wat wij zouden noemen, beleefdheid van een heer wanneer hij tegenover een
dame, die hij niet kent, zijn hoed afneemt. Wanneer een dame een heer of soldaat
(al dan niet door haar gekend) tijdens re-enactments als eerste begroet, is deze
verplicht zijn hoed af te nemen of ten minste de rand van zijn hoed aan te raken
bij wijze van groet. Hij mag echter niet verwachten dat zij zal glimlachen, naar
hem knikken of hem op enige andere wijze erkennen.
De meest simpele manier om dit in de gedachten van de heren te houden is de
eeuwenoude uitdrukking “Ladies First”. Wanneer een dame je begroet, bent u vrij
om dit te erkennen door je hoed af te nemen. Totdat zij je begroet of erkent op
een andere wijze, negeer je haar kompleet. Een echte dame, die de
mid-Victoriaanse etiquette begrijpt, zal niet beledigd zijn wanneer een heer
zijn hoed niet afneemt wanneer zij hem niet erkent heeft. Zij begrijpt dat deze
heer aan haar reputatie denkt
Hier dient wel bij vermeld te worden dat het nauwelijks aanraken van de rand van
de hoed tegenover een dame, meer een geautomatiseerde beweging was en meer
neigde naar onbeleefdheid dan echte beleefdheid.
Bij een buiging moet een heer zijn hoed een klein beetje optillen, doch niet
overdreven op een dramatische manier. Het is correct om het hoofd een klein
beetje te neigen wanneer de hoed is afgenomen, maar het lichaam hoeft deze
beweging niet te volgen.
Wanneer een
heer een vrouwelijke kennis tegenkomt, moet hij wachten tot zij hem toeknikt of
buigt. Dan pas zet een heer zijn hoed af. Wanneer de conversatie stopt, houdt de
heer zijn hoed in de hand tot de dame weg is, tenzij zij toestemming geeft om
hem terug op te zetten. Tegenover een andere heer is het aannemelijk om te
buigen en nauwelijks de hoed aan te raken als hij alleen of in ander mannelijk
gezelschap is. Doch, indien die andere heer vergezeld word van een dame, dient u
de hoed af te nemen alsof u de dame in kwestie groet. Ook in dit geval houdt u
de hoed in de hand tot de dame vertrokken is of totdat zij toestemming geeft om
hem weer op te zetten. In het bijzijn van enkel mannelijk gezelschap mag u de
hoed onmiddellijk weer opzetten.
Dance Etiquette
Dansen waren een belangrijk deel
van het sociale leven van vele gemeenschappen. Het was een kans om te genieten
van de fysieke nabijheid van het andere geslacht op een openbare plaats en
misschien wel om mensen te leren kennen die je voorheen niet kende.
Hoewel dansavonden of bals soms buiten of in schuren plaatsvonden, kwam het veel
meer voor dat ze gehouden werden in een grote, goed verlichte hal of balzaal.
Een ruime ‘mansion’ of publiek gebouw kon voldoen aan de vereisten van een goed
voorbereide dansavond. Vaak hadden grote hotels een ruime balzaal te huur. Een
groot gazon, of beter nog, een ruim balkon omgeven door bloemen, was een
noodzaak, aangezien de dansers een plaats nodig hadden om ‘af te koelen’na het
dansen.
Om de geest van het dansen fris te houden werden niet enkel regelmatig nieuwe
dansen geïntroduceerd (die meestal ontstonden in Europa), maar hadden de bals
ook vaak een thema. Terwijl er informele dansaangelegenheden waren die, vaak
spontaan, plaatsvonden in huizen waar het meubilair werd verschoven zodat enkele
koppels konden dansen op de muziek van één muzikant, waren er ook de formele
bals waarvoor mensen werden uitgenodigd door gegraveerde uitnodigingen, waar
meer dan één band speelde, militaire escortes aanwezig waren en allerlei andere
extravagante zaken werden toegevoegd aan het geheel.
Dansavonden en bals in die periode begonnen en eindigden vrij laat omdat de
meeste beroepsbezigheden eindigden bij zonsondergang, de genodigden dan nog naar
huis moesten, zich wassen, nog een dutje doen, aankleden en dan pas naar het bal
vertrokken. Het was dus normaal dat een bal pas begon tussen 21h00 en 23h00 en
duurde tot zonsopgang. Hierdoor was het dus niet ongewoon dat er een souper werd
gegeven om middernacht.
Publieke bals werden vaak georganiseerd door politieke kandidaten, een
verscheidenheid aan organisaties en zelfs dorpen of steden.
De bedoeling was een groot aantal mensen aan te trekken, dewelke allemaal
toegang dienden te betalen, en dus werden deze dansavonden aangekondigd in een
lokaal blad of met flyers. Veel van deze gelegenheden hadden een doel of een
thema; een ‘Hospital Ball’ met de bedoeling om geld in te zamelen voor een
ziekenhuis, een ‘Bachelor Ball’ te vergelijken met een hedendaags ‘singles-bal’
of een ‘Country Ball’ hetwelk een pastoraal thema had.
Gemaskerde bals waren evenementen met een gekostumeerd thema, gewoonlijk
historish. Omdat de meeste genodigden deze kostuums niet droegen op de weg naar
het bal, was het nodig dat de inrichters grote kleedruimten voor zowel dames als
heren voorzagen.
Tijdens formele aangelegenheden moest een heer steeds witte (of ecru)
handschoenen dragen. Dit is zeker waar voor een bal aangezien mannen neigen te
transpireren en hun handen onaangenaam aanvoelen voor een dame, zelfs door haar
handschoenen. Bij het binnenkomen gaan bezoekers onmiddellijk naar de vestiaire.
Wanneer een heer binnenkomt zonder handschoenen werd er van hem verwacht dat hij
die hier aandeed terwijl hij zijn overjas en hoed hier uitdeed. Het is trouwens
voor een heer niet toegestaan om zich in hemdsmouwen te vertonen op een formeel
bal. Een heer wacht dan voor de damesvestiaire op zijn dame. Dames gebruikten
die tijd en de gelegenheid om hun haar te fatsoeneren, zichzelf te ontdoen van
sjaals, capes en ‘bonnets’ en hun schoenen te verwisselen in dansslippers. Net
zoals de heren droegen dames handschoenen; meestal wit of geel. Welke
preparaties er in de vestiaire nog moeten gebeuren, zorg ervoor dat je toilet
helemaal gemaakt is alvorens de balzaal binnen te stappen.
Het was de verantwoordelijkheid van de gastheer en/of gastdame om de juiste
introducties te maken en erop toe te zien dat alle dames die wensten te dansen
voorzien waren van een danspartner.
Een nieuwe kennismaking werd algemeen niet gevolgd door het schudden van
de handen, maar eerder door een buiging. In een balzaal, waar een kennismaking
tot dansen en niet noodzakelijk tot vriendschap is, werden geen handen geschud.
Dames werden verondersteld handschoenen te dragen in alle publieke plaatsen en
in de kerk, en het was niet gehoord om de handschoenen uit te doen om een hand
te geven.
Een dame moet een reverence tegenover de heer maken, terwijl de heer een
buiging tegenover de dame maakt alvorens een dans te beginnen.
Van een heer werd verondersteld om te dansen; frequent te dansen. Dit is vooral
waar wanneer er meer dames dan heren op een bal zijn. Het was onbeleefd om meer
dan één keer met dezelfde partner te dansen; per uitzondering een maximum van
twee dansen met dezelfde partner per avond. Voor het dansen met de eigen partner
geldt de eerste dans, de eerste wals en de laatste dans. Van heren werd tevens
verondersteld om geen ‘muurbloempjes’ te laten zitten.
Het dansen met een dame is een eer. Mannen werden
aangeleerd om het als dusdanig te zien. De dame naar en van de dansvloer
begeleiden was een simpele beleefdheid. Een heer moest zich er steed van
vergewissen of hij de eer had om met een bepaalde dame te dansen.
Tijdens het dansen met een dame moesten heren een prettig gezicht opzetten. Te
veel mannen concentreren zich zo sterk op het dansen en de juiste ‘volgende
stap’ dat ze vergeten om via hun expressie het genot om met een dame te dansen,
te uiten. Bij het beëindigen van een dans moesten heren de dame steeds bedanken
voor de eer om met haar te mogen dansen. De dame daarentegen mocht de heer niet
bedanken, maar een glimlach en een kort knikje met het hoofd werd als voldoende
aanzien in antwoord op de dankbetuiging van de heer.
Dames mogen niet weigeren om met een heer te dansen om daarna met een andere
heer dezelfde dans uit te voeren, tenzij de dans reeds beloofd was aan die
andere heer. Bij dansavonden waarbij ‘dance-cards’ worden bedeeld, mogen dames
nooit zelf bij heren een aanzoek doen en moeten zij erop letten om niet zo snel
mogelijk hun kaart vol te krijgen.
Dans stil. Er is niets verdienstelijks aan om je een weg door een dans te
hossen, met het risico van anderen te irriteren door de passen van een dans te
stampen. Wees je eveneens bewust van de anderen rondom jou terwijl je danst. Het
werd als extreem grof aanzien om tegen anderen aan te stoten en het toont een
gebrek aan beleefdheid en zelf-controle. Zwier niet rond en maak geen wilde
gebaren, maar beperk het grootste deel van je bewegingen op de dansvloer tot
onder je heupen.
Wanneer een heer kennis maakt met een dame op een bal, geldt deze kennismaking
enkel voor dat bal. Na dat bal mag de heer haar eigenlijk niet meer aanspreken
alvorens zij hem te kennen geeft dat zij wenst aangesproken te worden door hem.
Dit gebeurt door middel van een kort knikje met het hoofd of een glimlach.
Conversation
Een prettige stemklank en toon is
aangenamer voor het oor dan ruwe taal of een monotone conversatie. Spreek klaar
en duidelijk en gebruik enkel vocabulaire woorden die je onder de knie hebt.
Luid praten en lachen zijn aanwijzingen van ongeletterdheid en sociaal
onvoldoende. Zij die luid praten worden aanzien als onwetend of hardhorig.
Tegelijkertijd is fluisteren, vooral met de bedoeling om andere buiten de
conversatie te sluiten, uitzonderlijk onbeleefd. Wanneer er zaken zijn die in
privé overlegd moeten worden, is er altijd een betere plaats en tijd dan in het
bijzijn van anderen.
Zaken in conversatie die wij heden ten dagen nog appreciëren verschillen niet
zoveel met de oude etiquette gewoonten. Het gebruik van “a.u.b.” is een algemene
beleefdheid, zelfs wanneer er gepraat wordt tegen werknemers of mensen van een
sociaal lagere klasse. Zeg steeds “a.u.b.” na een verzoek, hoe belangrijk of
onbelangrijk ook. In diezelfde zin; zeg steeds “dank u”.
Indien met uw verzoek wordt ingestemd, zowel voor een persoonlijk als
onpersoonlijk verzoek, kijk de andere persoon steeds in de ogen, schenk hem een
glimlach en bedank hem. Als uw dank groter is dan een simpele beleefdheid kan
men de dankbetuiging versterken door "Thank you so much" of "Thank you kindly"
of zelfs "I appreciate it" te zeggen. Zelfs als uw verzoek wordt geweigerd, is
de correcte manier om te reageren: "Thank you anyway". Wanneer uw verzoek op een
ruwe of botte manier wordt geweigerd is dit de tijd om het
keer-uw-andere-wang-toe principe te gebruiken.
Heren en jongens moeten steeds onthouden om personen van het vrouwelijke
geslacht met ‘Ladies’ te adresseren. In het Zuiden is de beschrijving ‘woman’
gereserveerd voor vrouwen met een twijfelachtige reputatie; en zonder expliciet
bewijs van het tegengestelde mag geen heer of jongen aannemen dat een vrouw
minder is dan een ‘lady’. Een echte heer zal alle dames beleefd en met hetzelfde
respect behandelen als iemand van de koninklijke familie. Tenslotte genieten
dames, in het Zuiden, zulk een status. Doch, een echte heer behandelt iemand van
het vrouwelijk geslacht niet als een dame omdat ze een dame is, maar simpelweg
omdat hij een heer is.
Gebruik steeds de termen "ma’am" en "sir". Wanneer iemand, ouder dan jezelf, je
aanspreekt of jij hem/haar moet aanspreken, voeg dan steeds de correcte titel
toe aan je woorden (vb.: "Yes, ma’am"; "I guess that’s right, Sir"; "Excuse me,
ma’am"; "No thank you, Sir"; enzoverder). Het negeren van deze titel zal, in het
beste geval, geweten worden aan een slechte opvoeding door je ouders. In het
slechtste geval zal men je arrogant vinden en denken dat je hoogheidswaanzin
hebt.
Ladies
clothing
Er werd van dames verwacht dat zij
het huis pas zouden verlaten wanneer hun toilet helemaal klaar was. Het was
bijvoorbeeld onvoorstelbaar dat een dame het huis zou verlaten en pas buiten
haar hoed zou opzetten. Een dame werd ook aanzien als van slechte afkomst
wanneer zij buiten het huis haar handschoenen zou aantrekken.
Dames mochten nooit hun enkels tonen, behalve in een ongewone situatie.
Een dame werd als vulgair aanzien wanneer zij beide zijden van haar jurk omhoog
bracht; zelfs bij het op- of neergaan van een trap of op of van het voetpad
stappen. Zou zich een situatie voordoen waarbij het nodig is om de jurk op te
heffen - vooral beide zijden – dan zou het enkel aanvaardbaar zijn wanneer ze
bijvoorbeeld een modderige plaats moet oversteken; en dan enkel net zo lang tot
de modderige plaats is overgestoken. In de praktijk echter zouden dames van wie
de zoom van de jurk drie tot vier inch boven de grond komt ondervinden dat een
deel van hun enkels zichtbaar was; dit werd dan weer niet als schandaleus
aanzien.
Wat geschikte kledij voor ‘s avonds is, is echter niet geschikt om te dragen
tijdens de daguren. Dit verschil kan dan ook nog afhankelijk zijn van de plaats
waar het gedragen wordt. Dames werden geaccepteerd wanneer ze ’s avonds tijdens
een sociaal event een jurk met een lage neklijn droegen; maar het was
schandaleus om diezelfde jurk overdag te dragen.
|